De algemen voorwaarden zijn voor het laatst geüpdatet op 1 november 2024
Artikel 1 – Algemeen
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere offerte, aanbieding en overeenkomst tussen BT Maritiem Advies en Consultancy, hierna te noemen “Opdrachtnemer,” en een opdrachtgever, waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard.
1.2 Partijen kunnen uitdrukkelijk en schriftelijk van deze voorwaarden afwijken na onderling overleg en na wederzijdse toestemming.
1.3 Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Opdrachtnemer tegenover derden die door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht worden betrokken.
1.4 De toepasselijkheid van eventuele inkoop- en andere voorwaarden van opdrachtgever is uitdrukkelijk niet van toepassing.
1.5 Voor zover voor Opdrachtnemer gedrags- en/of beroepsregels van toepassing zijn, maken deze deel uit van de overeenkomst. Opdrachtgever is verplicht deze gedrags- en/of beroepsregels te respecteren.
1.6 De algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolgopdrachten van opdrachtgever.
1.7 Indien zich tussen opdrachtgever en Opdrachtnemer een situatie voordoet die niet in deze voorwaarden is geregeld, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de aard van deze algemene voorwaarden. Dit geldt eveneens bij onduidelijkheid over de uitleg van deze voorwaarden.
1.8 Bij een strijdige bepaling tussen deze algemene voorwaarden en de dienstverleningsovereenkomst, gelden de in de dienstverleningsovereenkomst opgenomen bepalingen.
1.9 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment nietig zijn of vernietigd worden, blijft het overige in deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
1.10 Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn. Opdrachtnemer behoudt zich in alle gevallen het recht voor om strikte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
1.11 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor wijzigingen in deze algemene voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het tijdstip waarop deze worden aangekondigd of op het tijdstip waarop deze de opdrachtgever zijn meegedeeld of hebben bereikt.
Artikel 2 – Offertes, Overeenkomst, Aanbiedingen, Uitvoering en Wijziging
2.1 Opdrachtnemer zal de opdrachtgever bij het eerste contact in het bezit stellen van het dienstverleningsdocument en deze algemene voorwaarden.
2.2 Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes en/of aanbiedingen worden gehouden indien opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat hierin een vergissing of verschrijving is gemaakt.
2.3 De in een offerte vermelde prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld, en exclusief eventuele reis- en verblijfskosten. Reiskosten worden in overleg en na vooraf door opdrachtgever verleende toestemming door Opdrachtnemer in rekening gebracht.
2.4 De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door Opdrachtnemer en opdrachtgever ondertekende opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer is ontvangen.
2.5 Bij het tot stand komen van de overeenkomst ontstaat voor Opdrachtnemer een inspanningsverplichting, tenzij door beide partijen anders is overeengekomen.
2.6 Opdrachtnemer en opdrachtgever kunnen nadrukkelijk en schriftelijk overeenkomen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand komt.
2.7 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud of aard van de verleende opdracht blijkt dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
2.8 Indien Opdrachtnemer derden bij de opdracht wenst te betrekken en indien daar extra kosten aan verbonden zijn, is hiervoor vooraf de schriftelijke toestemming van opdrachtgever vereist. Deze bepaling geldt niet indien een offerte mede hierop is gebaseerd en door opdrachtgever is aanvaard.
2.9 De kosten van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden worden afzonderlijk door Opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening gebracht.
2.10 Bij voortijdige beëindiging van de overeenkomst is opdrachtgever verplicht tot volledige betaling van het tot aan de datum van beëindiging van de werkzaamheden verschuldigde honorarium en kosten van ingeschakelde derden.
2.11 Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en documentatie, die volgens Opdrachtnemer nodig zijn voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, op tijd in de door Opdrachtnemer gewenste vorm en wijze ter beschikking te stellen.
2.12 Opdrachtgever garandeert de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
2.13 Indien vertraging optreedt in de uitvoering van de opdracht door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk aanleveren van de door Opdrachtnemer verlangde gegevens, is Opdrachtnemer niet verantwoordelijk voor deze vertraging. De eventuele extra kosten en extra honorarium, voortvloeiende uit de vertraging, zijn voor rekening van opdrachtgever.
2.14 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de verleende opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht.
2.15 Opdrachtnemer zal niet meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de opdracht is verleend, tenzij opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend.
2.16 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor bij wijzigingen in de opdracht, de overeengekomen prijs aan te passen aan de veranderde omstandigheden.
Artikel 3 – Geheimhouding
3.1 Opdrachtnemer zal de gegevens van opdrachtgever geheimhouden tegenover derden.
3.2 Zonder toestemming van opdrachtgever heeft Opdrachtnemer niet het recht de informatie die aan hem ter beschikking is gesteld te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor deze werd verkregen. Hierop wordt echter een uitzondering gemaakt in het geval Opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een tucht-, civiele of strafprocedure waarbij deze informatie verplicht moet worden vrijgegeven.
3.3 Geheimhouding geldt ook voor opdrachtgever. Zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al dan niet schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer niet openbaar maken. Opdrachtgever zal er tevens voor zorgdragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis kunnen nemen, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van werkzaamheden door derden.
Artikel 4 – Overmacht
4.1 Opdrachtnemer is niet verplicht tot het nakomen van enige verplichting tegenover opdrachtgever indien hij deze niet kan nakomen als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld en niet op grond van de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
4.2 Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht duurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 3 maanden, dan zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
Artikel 5 – Intellectuele Eigendom
5.1 Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software en andere producten van de geest, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.
5.2 Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie van opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 6 – Honorarium
6.1 Het honorarium van Opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht.
6.2 Alle tarieven zijn exclusief BTW en overige heffingen die van overheidswege worden opgelegd, alsmede exclusief eventuele in het kader van de opdracht te maken kosten, zoals reiskosten, verblijfskosten, verzendkosten en administratiekosten, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 7 – Betaling
7.1 Betaling dient steeds te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
7.2 Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is.
Artikel 8 – Opleiding en Training
8.1 Onder “Opleiding en Training” wordt verstaan: het verzorgen van lessen, trainingen en cursussen door Opdrachtnemer op het gebied van crisismanagement, watercalamiteiten, veiligheidstrainingen, en andere gerelateerde onderwerpen.
8.2 Het programma van de opleiding of training wordt vooraf schriftelijk overeengekomen. Dit programma kan bestaan uit theoretische en/of praktische onderdelen, afhankelijk van de aard en het doel van de opleiding of training.
8.3 De tarieven voor opleidingen en trainingen worden vooraf overeengekomen en zijn exclusief BTW en eventuele reis- en verblijfskosten, tenzij anders aangegeven.
8.4 Annulering door opdrachtgever dient schriftelijk te gebeuren. Bij annulering binnen vier weken voor aanvang van de opleiding of training is opdrachtgever verplicht 50% van de overeengekomen kosten te betalen. Bij annulering binnen twee weken voor aanvang van de opleiding of training is opdrachtgever verplicht 75% van de overeengekomen kosten te betalen. Bij annulering binnen één week voor aanvang of bij niet-deelname, is opdrachtgever verplicht 100% van de overeengekomen kosten te betalen. Reeds gemaakte voorbereidingskosten zullen in alle gevallen in rekening worden gebracht.
8.5 Opdrachtgever heeft het recht om een geplande datum voor een opleiding of training te wijzigen. Dit verzoek tot wijziging dient schriftelijk te worden ingediend bij Opdrachtnemer. In geval van wijziging van de geplande datum door de opdrachtgever tot twee weken voor de geplande datum, worden administratiekosten in rekening gebracht ter hoogte van een vast bedrag van €100,-. Bij wijziging binnen twee weken voor aanvang van de opleiding of training is opdrachtgever verplicht 50% van de overeengekomen kosten te betalen. Bij wijziging binnen één week, is opdrachtgever verplicht 100% van de overeengekomen kosten te betalen.
8.6 Uitzonderingen: Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om in uitzonderlijke gevallen, zoals overmacht of onvoorziene omstandigheden, af te wijken van bovenstaande kosten.
8.7 Een wijziging van de datum wordt pas bevestigd nadat de opdrachtgever de verschuldigde kosten heeft voldaan, indien van toepassing.
8.8 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om, bij onvoldoende deelnemers of onvoorziene omstandigheden, de opleiding of training te verplaatsen of te annuleren. In geval van annulering door Opdrachtnemer heeft opdrachtgever recht op volledige terugbetaling van de reeds betaalde bedragen, exclusief eventuele voorbereidingskosten die op verzoek van opdrachtgever zijn gemaakt.
8.9 Opdrachtgever dient zich te houden aan de instructies en veiligheidsvoorschriften die tijdens de opleiding of training worden verstrekt door Opdrachtnemer.
Je kunt ook onze algemene voorwaarden downloaden als een PDF.